palántanevelés

2010.03.15. 19:05

kicsit megkésett már a post de most még talán nem késő elkezdeni.

a palántázásra azért van szükség mert a paprika nem szereti a hideget. ha pedig csak május felé kezdenénk a földbe ültetést akkor pedig lehet lecsúsznánk a termésről mert már ősz van.

szóval meleg helyen kell mesterséges körülmények között magot vetnünk.

a magok csak 4-5 évig csíraképesek ezt vegyük figyelembe ültetéskor.

2 lehetőség van.

1.csíráztatás majd földbeültetés.

2. egyből földbeültetés.

csíráztatásnál próbálj ne úgy járni mint én. kicsi doboz, nedves vatta, mag kombó. 2 hét után megjelentek a csírák de mivel belefúrták magukat a vatta sűrű szálaiba ezért sikerült egy csírát eltörnöm. később a növény kinőtt de nem szerencsés. ha esetleg valakinél kis szőröcskék jelennek meg a magon, nem kell megijedni, nem penész. ha a magok elindultak lehet ültetni.

földbeültetésnél használjunk pl. tejfölös, joghurtos dobozt az alján lyukkal. a tőzegcserép nem ajánlott. van aki keltetőt használ. erről más blogokon olsasshattok részletesebben. próbáljunk meg valamilyen jófajta tőzeges földet szerezni az ültetéshez. pl. garry ált. virágföld vagy palántaföld; argocs ált. virágföld. aki biztosra akar menni csírátlaníthatja is a földet pl. hőkezeléssel vagy vegyszerrel pl. Basamid. esetleg gombaölőt is lehet használni megelőzendő a későbbi palántadőlést. pl. dithane. természetesen ha basamid-et használunk akkor nem kell gombaölőznünk.

1 mag. 1 tejfölös doboz. a magokat kb. 0.5-1cm mélyre ültessük laza földbe. utána jól locsoljuk meg a földet vigyázva, nehogy kimossuk a földből a magokat. a doboz tetejére mehet fólia. a fólia biztosítja a páratartalmat. ha minden jól megy a kikelésig nem kell öntözni a földet. ilyenkor még fény nem szükséges. arra azért figyeljünk hogy vízszintes területen tartsuk növényeinket.

ami nagyon fontos az a meleg. optimális a 22-25°C körüli hőmérséklet. ha megoldható akkor a földet alulról is lehet melegíteni. természetesen nem mikró vagy konvektor felett közvetlen. a magasabb talaj hő később segíthet nyurgulás ellen.

csírázási idő fajfüggő is de átlag 2-3 hét. de ha több se ilyedjünk meg.

ha kikeltek a chilik a hőmérséklet kicsit lentebb mehet 20-22°C-ra. a növények jobban nőnek ha éjszakai és nappali periódusai beállnak. éjszaka lehet 5-7°C-kal hidegebb. ami nagyon fontos az a fény. a paprika nagyon fényigényes növény.

nekem szerencsém volt idén mert a gyerek miatt kell a 22-25°C közötti szoba meleg. a konvektoron hagyott hőmérő 20 perc alatt kiakadt így a konvektor mellé egy komódra kerültek a magok. a hőmérsékletet később sem vettem vissza fenti okok miatt. amire odafigyelek az a forgás. a növények mindig a fény felé forognak én pedig forgatom őket vissza, hogy ne dőljön el a szára.

A bejegyzés trackback címe:

https://redsavina.blog.hu/api/trackback/id/tr11841949

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pannonfunk 2010.03.18. 13:55:37

Víz, meleg napfény. Ez kell a paprikának. Én fogtam, bele az általános virágföldbe, nedvesen tartani, amíg nedvesedik. A vattás csíráztatás nem jött be. Nem használok semmi vegyszert, abszolút bio paprikáim lesznek :)

Mondjuk a csírázási arány csak 20-30%, de bemész oltba, veszel egy zacsi szárított piri-pirit (bird eye chili), van benne elég mag :) Habaneroim úgyszintén így vannak.

Ami chilieid vannak azok tényleg Red Savinák? Szép nagy levelűek a palántáid, Habaneros habitusúak. Ha valóban Red Savina, honnan szereztél magot?

tommirra · http://redsavina.blog.hu/ 2010.03.18. 14:24:13

@pannonfunk: majd akkor kiderül amikor termést hoz. :)
addig csak bízakodunk.
amúgy a vakeráról vagy a teszvesz-ről lett rendelve. már passz.
az eladó fönt van mind2 oldalon.
ahogy nézem pont red savina nincs a termékei között de red habanero, naga jolokia, stb van.

Valaki Innen · http://pepper.blog.hu 2010.03.20. 07:25:35

A vattás csíráztatás helyett ajánlott a szilva törlőkendős csíráztatás. :)
Egy tálcára raksz két réteg ilyen törlőkendőt, benedvesíted, rá a magok, rá pedig még egy réteg kendő. Ezt könnyű nedvesen tartani és nincs amibe beleakadjon a csírakezdemény.

Valaki Innen · http://pepper.blog.hu 2010.03.20. 07:26:14

@Valaki Innen: pontosítás: szilvia törlőkendős :)

bratya 2011.02.28. 17:17:55

sziasztok! Azt szeretném kérdezni tőletek, hogy kb. 16 napja ültettem el chilimagokat és még nem keltek ki. A hőmérséklet kb. állandó 20-22 fok. Több oldalon is olvastam, hogy akár 25-30 napig is elhúzódhat a kelés, még melegebb helyen is. Meg régen én is fűszer-paprikáztam és akkor is emlékszem hogy rohadt lassan kelt ki a mag, pedig előcsíráztattam. Az meg nem is ilyen trópusi fajta volt, hanem jó öreg kalocsai fajta. Erősítsetek meg, hogy ráér még kikelni a chiliültetvényem. A magok egy részét úgy gondoltam, hogy csak március első felében ültetem el a lakásban, mert annyira kihúzódik a tél, hogy úgyis későn tudom kitenni őket, még csak nappalra is. Bár akkor már nem fogok aggódni, mert tudom hogy a jó öreg dél-alföldi nyár megteszi hatását.

pannonfunk 2011.02.28. 18:04:21

@bratya: Milyen magjaid vannak? Ajánlott a vattás/törlőpapíros csíráztatás, és ne várjál 100%-os csírázási arányt. Én radiátoron csíráztatok vattán, és így se mindig sikeres.

Viszont ami nem Capsicum annum (a macskapöcsénél erősebb paprikák közül a gunturon és a cayenne borson kívül az összes!), az évelő. Nekem már virágzik a tavalyi habanerom és piri-pirim :)

tommirra · http://redsavina.blog.hu/ 2011.03.01. 05:31:52

csak a türelmet és a bizakodást tudom ajánlani. várj 1 hónapot velük.
ha van még magod akkor tegyél nedves vattába párat, kiderül csíraképesek e a magok. ha igen akkor mehet a földbe ha nem, akkor tudod mi a probléma.

bratya 2011.03.01. 11:08:50

Köszönöm a válaszaitokat! Az a helyzet, hogy több fajta magot is elültettem, a chilliszószok.hu webáruházból rendeltem a legtöbb fajtát illetve kaptam néhányat ismerőstől. Amiket még nem ültettem el, azokat egy gyűjtőtől rendeltem, akire szintén az interneten találtam rá. Az előcsíráztatásra én is gondoltam, mert régebben is csináltam macskapöcse és cserkó paprikával meg paradicsommal. Azt tudom, hogy a paprikafajták legtöbbje évelő a lakásban, biztos hogy fogok is pár tövet átteleltetni. Utánanéztem több fórumon is a kérdésnek, több helyen írtak olyat, hogy akár 50-70 nap után is kikeltek a magok. (Még német nyelvű oldalakon is bogarásztam ebben a kérdésben.)Egyébként a kertészkedés az ami leginkább türelemre nevelt engem, mint általában kapkodós, pörgős embert. Többször is előfordult már olyan, hogy kertészmérnök barátom mondta, hogy ezt-meg azt a fát vágd ki, mert soha nem lesz belőle semmi, aztán mostanra olyan lett hogy csodájára jár. Szóval én türelmes vagyok, ha van valami ujdonság akkor beszámolok. Ja! És köszi a tanácsokat mégegyszer.

bratya 2011.03.03. 13:12:51

Sziasztok!

Nem akarom elkiabálni, de ma reggelre mintha megjelent volna 2-3 cérnavékony kis hajtás a tápkockákban. Úgy gondolom kezdenek bújni. Csak futólag lestem reggel rájuk, mert rohantam melózni, de ma lelécelek hamarabb a cégtől, hogy tudjak beszélgetni velük egy kicsit. Úgy látszik kezdek megzavarodni az utóbbi napok eseményeitől. Amint biztosabbat tudok jelzek. Üdv néktek és hozsánna!

bratya 2011.03.08. 20:02:41

Na akkor leltár. 3 és fél héttel az ültetés után a helyzet a következő. 130 magból kb. 15 kelt ki eddig. A netről rendelt Ballon és Serrano magok kb. 60 %-ban kikeltek. Ezeken kívül még egy-két db. netes Jalapeno és Scoth Bonett is kibujt. A többiek mélyen hallgatnak. Tegnapelőtt ültettem el saját szedésű Bird Eyes magokat kb. 40 db-ot. Kíváncsi leszek milyen lesz a csírázási arányuk. Hétvégén ültetek el további 2 keltetőtálcányi magot további 12 fajtából. Piszok kíváncsi leszek ezekre is, mert ezeket mástól rendeltem. Ha van fejlemény jelentkezek.

pannonfunk 2011.03.08. 20:29:48

@bratya: A madárszem csili egész jó arányban kel ki. Nekem a habanerok elég gyászosan csíráztak, mondjuk 15-ből 3, ráadásul azokat vizes vattán, radiátoron próbáltam, gondolom a Scotch Bonett is hasonló lehet, közeli rokonok. Nálam a Jalapeno még az édes-nemes kategória, arról nincs tapasztalatom :)

Várjuk a további beszámolókat!

bratya 2011.03.09. 07:15:49

Én arra gyanakszok, hogy viszonylag éretlen állapotban szedték meg a magokat, amikor még nem érték el csíraképes érettségüket. Bár az is lehet, hogy ilyen hosszan elpihennek és csak később kelnek ki. Szerintem az lesz a megoldás, ha mindenki gyűjti magának a magot, a saját terméséről, jól megérve. Emlékszem nagymamám maga termelte a kertbe a magokat és szinte mindent túlérlelt. A borsót hagyta a szárán rávénülni, szinte száradásig. A paradicsommagot, már rothadó paradicsomszemekből mosta ki szitán. A macskapöcse és cserkópaprikákkal is ezt tette. Már csak azt kell elérnünk, hogy nekünk is legyen 1-2 tő paprikánk minden fajtából és akkor tudjuk a magot szedni.

tommirra · http://redsavina.blog.hu/ 2011.03.09. 21:35:26

azért 3-5 évente jó a génfrissítés.

bratya 2011.03.10. 08:04:03

Majd cserélgetünk egymással magokat és frissítjük a géneket, meg keresztezéssel létrehozunk új fajtákat. Vagy hagyjuk az F1-es hibrideket, évente megszedjük a magját és organikus nemesítésbe kezdünk. Tényleg! Ez nem is rossz ötlet. Kíváncsi leszek mi lesz ezekből a fajtákból 6-8 szezon után. A sárgarépánál bejött pár éve.

bratya 2011.03.21. 18:43:15

Sziasztok! Az a helyzet, hogy a türelem rózsát vagyis chilit terem. Jó néhány magom elkezdett 30 nap után kelni. Talán legkisebb arányban a habanerok. A többi fajta is szépen keleget, vagy növekedik. Azóta ültettem el több más fajtát is. A bird eyes chilik kb. 10 nap után elkezdett bújni. Több fajtát bő egy hete ültettem el, természetesen ezek még nem hajtanak. Ha lesz történés jelentkezek.
süti beállítások módosítása